ОТ МРАКА КЪМ СВЕТЛИНАТА ПРЕЗ СВОБОДА, РАВЕНСТВО И БРАТСТВО

„Тези добродетели, които в светския свят се считат за редки качества, за нас са само изпълнение на прието задължение“.

Искам да извая този мой градеж, като говоря за фразата „Свобода, Равенство и Братство“, която се свързва с масонството от самото му начало (18 век), както и с Френската революция. Tова е концепция, която датира от далечното минало, но винаги остава ярка, когато се върне в настоящето. Недвусмислено може да се каже, че думите Свобода, Равенство и Братство, които намираме изписани на стената на масонския храм, се считат за освобождаващи и регенериращи принципи за мислещите същества и за гражданското общество, в което живеят. Знаем, че едно общество, базирано на триъгълния модел на изграждане на „Свобода, Равенство, Братство“, следва правило на геометрията, което изисква балансирана връзка, която се характеризира с перфектна и справедлива мярка между страните на триъгълника, тоест: ( a> b - c | a <b + c). Това означава, че трябва да се намери правилното количество на всяка от тези ценности, като се избягва рискът от наличието на нейните противоположности, което неизбежно ще доведе до невъзможен резултат, т.е. до общество, в което цари хаос.

В древни времена е било обичайно свободата да се свързва със знанието. Поради тази причина мъдрият човек се е смятал пар екселанс за свободен. Тази концепция присъства в Сократовата школа, чрез нейния диалектичен метод. Състои се в това, чрез въпроси към събеседниците (ирония) и принуждаването им да открият собствените си противоречия (диалектика), да приложат на практика мъдрата максима „Опознай себе си”. Нека сега анализираме тази концепция като масонски символ: човекът е свободен или роден за свобода, докато прекрачва прага на вратата на храма в деня на своето посвещение като свободен човек с добър морал. Докато е познал несигурността на живота в стаята за размисъл, където той оставя написаното си завещание, символ на смъртта на всички пороци на светското общество, превръзката, която покрива очите му, е премахната, за да му позволи да получи Светлината. Това не е просто материална Светлина, която наранява очите; това е по-чиста и по-сияйна светлина, която прояснява духа и разтваря душата.

"Нека бъде светлина".

И бе Светлината, както се установи от литургията, която се използва при отварянето на свещената книга. Очевидно е, че думата свобода се използва в масонството в символичен или метафизичен смисъл, различен от обичайното си значение. Докато прилагайки думите "свободен човек" и "свободен", ние ги използваме в обичайното им юридическо приемане, съчетавайки свободата с плам, като значими за символичната идея. Тази идея за свобода може да бъде дадена или ограничена от законите, които управляват светското общество. И в никакъв случай не трябва да се бърка с разпуснатостта, която склонява живото същество към пороци и наслада от светски страсти, които подкопават физическото здраве и изтощават волята, осигурявайки основата за формиране на отрицателни навици, стимулирани от инстинктите, които го въвличат в срамно състояние на робството на нечии пороци. Това е свободата, която познаваме като разврат.

Свободата като символ е творческа сила и духовна сила, латентна и присъстваща в себе си, и затова се различава фундаментално от профанското определение. По същата причина свободата на масона е това, което се намира в него и това е единственото, което го освобождава от действия срещу предразсъдъците и догмите, докато не ги премахне. Освен това, тя ни кара да търсим истината в неизвестното. Чрез процеса на усъвършенстване ние се научаваме как „да полираме нашия необработен камък“, в унисон с основните принципи на масонството . Тази свобода не се дава или купува, но се придобива чрез рефлексивното убеждение на нашата съвест, което ни кара да открием други масонски добродетели като милосърдие, толерантност и братство. Бих искал да завърша концепцията за свободата накратко с масонската максима „Не прави на другите това, което не би искал те да направят на теб“.

Що се отнася до Равенството - втората дума, която образува масонския възглас - ние го разбираме като абсолютно съответствие, пълно отсъствие на каквито и да е привилегии, на всички кастови и класови различия между съществата, поставяйки всички граждани на основата на една и съща категория, под тежестта на права и задължения. От своя страна масонството признава, че всички разумни същества се раждат равни и следователно вярва, че не трябва да има разлика между командване и подчинение, тези, които произвеждат и консумират и т.н. И двете са формирани с един и същи творчески принцип, направени с една и съща физическа материя и същите причини за унищожение по отношение на традицията, без разлика в раса или националност, всички са защитени под мантията на Равенството. Нека да видим как масонството разглежда и оценява тази концепция: Масонското равенство се практикува, игнорирайки външните неравенства, премахвайки социални касти, раса, култура, богатство и поставя като съществено условие всеки брат да практикува добродетелите както морални, така и според обичаите си. Освен това той трябва да бъде толерантен и братски настроен. Тази естествена и човешка концепция, подкрепена от нашата институция, е отлична почва за култивиране на идеи за еманципация и регенерация.

Побратимяване означава признаване на човек, принадлежащ към масонския свят, като брат. Това е дума, която ни кани да общуваме. Братството следователно е съюзът и добрата кореспонденция между братя или между онези, които се третират като такива, и в масонството то е един от универсалните стълбове, които поддържат неговите философски основи и непоклатимия фундамент на неговото единство. Това е допълнение към равенството и свободата. Той служи като основа за равностранен триъгълник, който има Свобода и Равенство като страни, които се разминават на базата на Братството. Този равностранен триъгълник, който ние разглеждаме, като символ на Съвършенството, Хармонията и Мъдростта. На съвършенството, тъй като има най-високата степен на доброта или превъзходство в своята творческа линия; на хармония, приятелство и добра кореспонденция; и на мъдростта като благоразумие в живота, дълбоко познаване на символите, науките и изкуствата. Братството функционира като верига на съюза, символична съвкупност, която обединява всички сърца на братята, разпръснати из цялата планета Земя, за да образуват сноп от силна воля което ни позволява да работим за появата на мир и толерантност между всички хора. Тази триада е помогнала да се даде по-човешко съдържание на живота, да се възродят и еманципират разумните същества, да се изчистят техните несъвършенства и да се поеме по пътя "от мрака към светлината“. Ние се борим с решителност и решителни действия за тези идеали, нашите основни принципи, толкова скъпи за масонството, докато те триумфират над социалните мистификации и изграждат храмове на добродетелта и изкопаят дълбоки затвори за пороците.

Завършвам с ученията, предадени досега, както присъстват в произведенията: Дръжте ума си в чисто състояние на съвестта, винаги изглеждайте достойни за себе си; винаги се вслушвайте в гласа на съвестта; не култивирайте гнева, защото той почива в пазвата на глупците; отхвърлете алчността, защото онези, които обичат икономическото богатство, няма да извлекат траен плод от него и това е чисто и просто суета. Не забравяйте, че по пътя на честта и справедливостта има живот, а черният път води до морална смърт. Правете добро, за да обичате за добро. Избягвайте кавгите, бягайте от обидите, нека разумът винаги е на ваша страна.

Това е пътят!